Trivselregler

Bostadsrätt

Som innehavare av en bostadsrätt är du medlem i en ekonomisk förening som har till uppgift att upplåta bostäder till sina medlemmar på obegränsad tid. Du äger inte din bostad; föreningen äger fastigheten och du äger en andel i föreningen. Du har rätt att fritt disponera din bostad och att göra vissa mindre förändringar i lägenheten. Du har tillsammans med de andra medlemmarna ett kollektivt ansvar för föreningens fastighet, att den vidmakthålls, samt att det är städat och trivsamt.

Brandsäkerhet

Av brandsäkerhetsskäl får ingenting förvaras i entré eller trappuppgång såsom dörrmattor, barnvagnar, cyklar, rullatorer och dylikt. Se även Brandsäkerhet

Fasaden

Det är inte tillåtet att borra hål i fasaden för att sätta upp något i anslutning till balkongerna. Hål sänker livslängd för en fasad och kan leda till mycket kostsamma underhållsarbeten.

Störande ljud

Principen är att det skall vara störningsfritt mellan kl. 19.00-7.30 på vardagar och kl. 16.00-9.00 på helger och röda dagar. Planerar du en tillställning som avslutas sent är det uppskattat om grannarna informeras genom en lapp på anslagstavlan. Skall du renovera bör du även informera dina närmsta grannar av samma skäl.

Grillning

Föreningen har en gemensam grill som får användas av boende. Det är inte tillåtet att grilla på balkongerna av brandsäkerhetsskäl.

Det är inte tillåtet att grilla när eldningsförbud råder, i mycket varmt väder, eller om det blåser. Fastigheten har lägenheter som enbart får sin tilluft genom fönster mot gården, du måste därför ta hänsyn till dina grannar som annars får in rök i lägenheterna. Efterlevs inte reglerna införs ett totalt grillningsförbud på gården.

Grillen ska lämnas i rengjort skick efter användning. Aska får inte spridas i rabatterna eftersom den innehåller tungmetaller.

Gården

Gården är till för alla, använder du den måste du även städa upp efter dig. Om du tappar ett glas måste du ta upp glassplittret så att ingen annan skadas, tänk på att det kan vara småbarn på gården efter dig!

Husdjur

Husdjur skall hållas kopplade och får inte rastas på gården.

Inne- och utemiljö

Den gemensamma miljön är mycket viktig för trivseln. Det är därför viktigt att vi hjälps åt att hålla rent och snyggt, till och med att plocka upp efter andra, som inte har samma ambition.

Rökning

Rökning är tillåten på vädringsbalkonger och innergård så länge det inte skapar olägenhet för andra. Stäng dörren in mot trapphuset! Du som röker, eller har gäster som röker, ansvarar också för att askkoppar blir tömda. Det är inte tillåtet att slänga fimpar på gården eller i blomkrukor!